Prechod na navigáciu block menu Prechod na navigáciu Hlavné menu Prechod na navigáciu vodorovná
Prešov

Prešov sa opäť zapája do Európskeho týždňa mobilityVytlačiť
 

Aj mesto Prešov sa zapája do Európskeho týždňa mobility 2019.  Od 16. do 21. septembra 2019 sa preto v prešovskej MHD v 1. tarifnom pásme môžete s vodičákom odviezť zadarmo. V nedeľu 22. septembra počas Dňa bez áut bude cestovanie MHD v 1. tarifnom pásme zadarmo pre všetkých.

Prešov sa opäť zapája do Európskeho týždňa mobilityEurópsky týždeň mobility umožňuje mestám či obciam vyskúšať si alternatívy trvalo udržateľnej dopravy, ako sú verejná hromadná doprava, pešia chôdza či cyklistika. Práve takýmito spôsobmi dopravy sa totiž môžu znížiť emisie uhlíka, zlepšiť kvalita ovzdušia a mestské časti tak môžu byť príjemnejšími miestami pre život a prácu.

Mesto Prešov sa do Európskeho týždňa mobility opäť zapája, a to prostredníctvom možnosti bezplatného cestovania mestskou hromadnou dopravou pre držiteľov vodičského preukazu.

V týždni od 16.9. do 21.9.2019 tak bude možné cestovať mestskou hromadnou dopravou v Prešove, v I. tarifnom pásme (Prešov, Ľubotice), na platný vodičský preukaz.

Prešov sa opäť zapája do Európskeho týždňa mobilityDňa 22.9.2019, v nedeľu, keď je naplánovaný Deň bez áut, bude cestovanie mestskou hromadnou dopravou v Prešove, v I. tarifnom pásme zadarmo pre všetkých, nielen pre vodičov.

Na nočných linkách bude platiť štandardná tarifa MHD v Prešove. Dodatočné preukazovanie platného vodičského preukazu nebude uznané. Nárok na bezplatnú prepravu počas ETM nie je zadefinovaný v Prepravnom poriadku MHD v Prešove, preto cestujúcemu nevznikne nárok na vrátenie cestovného za nevyužitý alebo čiastočne využitý predplatný cestovný lístok.

Témou Európskeho týždňa mobility 2019 je Bezpečná chôdza a cyklistika so sloganom „PREJDIME SA SPOLU!“.

Prešov sa opäť zapája do Európskeho týždňa mobilityTento rok sa počas ETM bude klásť dôraz na bezpečnú chôdzu a jazdu na bicykli, ako aj na ich výhody pre zdravie, životné prostredie a osobný bankový účet.

Mestá, ktoré podporujú pešiu chôdzu či jazdu na bicykli sú vnímané ako atraktívnejšie, s nižšími emisiami, menším preťažením a vyššou kvalitou života pre svojich obyvateľov.

Do európskeho týždňa mobility sa môžete zapojiť aj vy! A to nielen jazdou na bicykli či pešo. Zverejnite vhodnú, tematicky ladenú fotografiu na instagram s hashtagom #europskytyzdenmobility a inšpirujte tak aj ostatných.

ooo

Do kampane EURÓPSKY TÝŽDEŇ MOBILITY sa každoročne zapája viac sídel z rôznych krajín, v roku 2018 sa doň zapojilo až 54 krajín s počtom 2792 zaregistrovaných samospráv. V roku 2018 sa počet zaregistrovaných samospráv na Slovensku oproti predošlému roku zvýšil o 5, a teda sa do kampane pridalo až 54 slovenských miest a obcí.

Program kampane Európskeho týždňa mobility 2019 na Slovensku koordinuje na národnej úrovni Slovenská agentúra životného prostredia (SAŽP), rezortná inštitúcia Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky.

Pozrime sa aj na zopár zaujímavostí:

Chôdza a cyklistika prinášajú širokú škálu výhod. Cyklisti žijú v priemere o dva roky dlhšie ako tí, ktorí nebicyklujú, a berú si o 15 % menej dní voľna z dôvodu choroby.

25 minút rýchlej chôdze denne vám pridá sedem rokov života – v rozsiahlej štúdii v Nórsku sa sledovala skupina starších mužov vo veku vyše 70 a 80 rokov a zistilo sa, že iba 30 minút denného cvičenia, ako je cyklistika, umožnilo týmto mužom žiť až o päť rokov dlhšie v porovnaní s mužmi, ktorí nerobili žiadnu fyzickú aktivitu.

Človek dochádzajúci na bicykli, ktorý jazdí 8 km do práce, štyri dni v týždni, sa vyhne 3220 km jazdy autom ročne, čo zodpovedá 380 litrom benzínu a 750 kg emisií CO2.

Jeden človek, ktorý sa namiesto jazdenia autom rozhodne ísť pešo 5 ciest kratších ako 2 km za týždeň, zníži svoju uhlíkovú stopu o 86 kg ročne. Ľudia v autách zvyčajne čelia úrovniam znečistenia, ktoré sú dvojnásobne vyššie ako tie, ktorým čelia chodci a cyklisti. Rozdiel je spôsobený najmä tým, že uzavreté prostredie (napríklad v aute) je náchylné k vyššej koncentrácii znečisťujúcich látok v ovzduší ako otvorené priestranstvo. Štúdia ukazuje, že zdravotné prínosy cyklistiky a chôdze prevažujú už po siedmich hodinách cyklistiky alebo 16 hodinách chôdze v priemernom mestskom prostredí.

Menej motorizovanej dopravy v mestských oblastiach a viac aktívnych spôsobov dopravy môže tiež zlepšiť spoločenské väzby a posilniť vzájomné vzťahy medzi susedmi.


 
 
ÚvodÚvodná stránka